Sinu ostukorvis ei ole tooteid

Proovi

Kas liiga palju magamist võib tegelikult su tervist kahjustada?

Kõik teavad, et liiga vähe magamist võib põhjustada mitmesuguseid vaimse ja füüsilise tervise probleeme. Kuidas on liigse magamisega? Kas liiga palju magamist võib samuti su tervist kahjustada? Uurime välja!

Uni on meie elus väga tähtis

Ilma magamata ei saa meie keha ja aju korralikult toimida. Kuigi sellest on juba aastakümneid palju räägitud, ei ole kaugeltki nii palju juttu tehtud vastupidisest probleemist – liigsest magamisest. Aga võib-olla peaks!

Kas liiga palju magamist võib su tervist kahjustada?

Vastus on lihtne – jah! Seda on kinnitanud paljud arstid ja teised unevaldkonna uurijad. Liiga palju und võib olla täpselt sama ohtlik kui liiga vähe ja kolm selle tähtsat põhjust on järgmised.

Ülemagamine halvendab elukvaliteeti.

Kui see ka muud ei tee, siis see raiskab selgelt meie hinnalist aega. Kui arvestada, et enamikul meist on töö, perekond või muid igapäevaseid kohustusi, siis kümme või ka enam tundi magamine lühendab oluliselt aega, mis meil on elamiseks.

Ülemagamine põhjustab väsimust.

Väsimus on väga tüütu, vähemalt siis, kui meil on vaja midagi tähtsat ära teha, ja enamasti ju on vaja. Ülemagamine vähendab meie füüsilisi ja vaimseid võimeid, mistõttu on meie igapäevaste tegemiste tulemused kehvemad ning selle pärast võime tööl vigu teha või põhjustada õnnetusi tööriistade, masinate või seadmete kasutamisel. Aga see on alles algus, sest ülemagamisel võib olla veel tõsisemaid tagajärgi.

Ülemagamine võib põhjustada raskeid haigusi.

Selliste haiguste nimekiri on väga pikk ja hirmuäratav. Ülemagamist on seostatud kilpnäärme, neerude ja maksahaigustega, depressiooni, dementsuse, viljakuse vähenemise, rasvumise, suhkurtõve, südamehaiguste ja üldise eluea lühenemisega. Tõepoolest – liiga palju magavate inimeste suremus on palju suurem kui parasjagu magavatel

Statistika näitab hirmsat pilti.

Kui kõik eelnenu ei veennud sind, kui tähtis on ülemagamisest hoiduda, siis siin on mõned arvud, mida näitas linna ja maapiirkondade epidemioloogiline tuleviku-uuring, milles oli enam kui 100 000 osalejat üle 20 riigist kogu maailmas. Uuring näitas, et iga päev üle kümme tundi magavate inimeste südame-veresoonkonna haiguste või surma risk on peaaegu kaks korda suurem, kui 6–8 tundi magavatel. Isegi kui magad „ainult” 9–10 tundi ööpäevas, on su risk siiski 30% kõrgem.

Mis võib ülemagamist põhjustada?

Vahel tuleneb see liigsest töökoormusest või muudest kohustustest, mida peame nädalast nädalasse täitma. Sellisel juhul võib risk olla isegi suurem, sest nii kahjustad oma tervist kahekordselt – liiga palju tööd tehes ja liiga palju magades. Teisteks põhjusteks on ka depressioon, teatavad haigusseisundid (nt uneapnoe), alkohol, uimastid, ravimid või neist mitu koos. Nii või teisiti pead midagi muutma, kui sa liiga palju magad, et hoida oma tervist ja heaolu.

Kui palju und on küllalt?

Kui palju peaksid magama, et mitte üle magada ja kannatada kõige all, millest oli eelpool juttu? Ühtset vastust ei ole, sest meile vajalikku unehulka mõjutavad paljud tegurid: vanus, tervislik seisund, eluviis jne. Üldiselt soovitavad asjatundjad enamasti täiskasvanutele 7–8 tundi und ööpäevas, kuigi sageli on paras kogus vahemikus 6–9 tundi, võttes arvesse erinevaid tegureid.

Kuidas on uinakutega?

Liiga palju uinakuid võib samuti ohtlik olla ning need toovad samuti kaasa suurema südame-veresoonkonna haiguste või enneaegse surma riski. Aga ära muretse – lühike uinak vahetevahel ei tee sulle midagi halba. Kuid kui su uinakud on sagedased või kestavad üle 30 minuti, siis võib su riskitase tõusta.

Ülemagamine vahetevahel või sageli?

Hoolimata kõigest, millest eelpool rääkisime, ei ole ülemagamine alati ohtlik. Kui seda juhtub vaid vahetevahel, näiteks pärast pikka rasket päeva või nädalat, siis ei maksa selle pärast muretseda. Kui seda juhtub siiski sageli, peaksid midagi ette võtma, et neid hirmsaid riske vältida. Käik arsti juurde võiks olla päris hea mõte.